امروزه اصطلاحات مربوط به کیفیت و فعالیت های پشتیبانی کننده از آن، به کار می روند. برای همه ما زمان قابل ملاحظه ای به طول می انجامید تا اصطلاحات را به درستی درک و از آن ها به صورت هماهنگ استفاده کنیم. این امر با استفاده از منابعی مانند استانداردهای ISO 9000 و ISO/IEC 17000 و واژگان بین المللی اندازه گیری دقیق ISO/IEC Guide 99/VIM تسهیل می شود.
سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که چقدر میزان اصطلاحات و مفاهیم توسط کسانی که از آن ها استفاده می کنند، درک می شود؟
کاربرد هر روزه این اصطلاحات مبین آن است که سعی و تلاش بیش از پیش مورد نیاز است تا اطمینان حاصل شود که جنبه های اساسی تضمین کیفیت و نیز استفاده ابزاری آنها به عنوان یک زبان فنی مشترک توسط همه اعضا، به طور یکسان درک شود. این امر به آزمایشگاه ها، سازمان های دیگر، مشتریان آنها و دیگر خدمات گیرندگان، به عنوان مثال، صنعت، مقامات ذیصلاح، مقامات یا سازمان ها و افراد طرف قرارداد اشاره دارد.
این مقاله ضمن اشاره به موارد خاصی که سبب سردرگمی می شوند، نیازهای آموزشی و آگاهی لازم برای جنبه های خاص را برای استفاده طرف های ذینفع به طور مختصر بیان میکند. اگر چه بیشتر جنبه های اساسی، مربوط به تمام نهادهای ارزیابی انطباق و ذینفعان آن ها است، ولی تأکید بیشتر بر آزمایشگاه ها است.
- این مقاله در شماره 25 «فصلنامه دانش آزمایشگاهی ایران»، بهار 1398 منتشر شده است.
- سایر مقالات منتشر شده در شبکه آزمایشگاهی در رابطه با استاندارد را از آرشیو مقالات استاندارد ببینید.